Kontakt os

Vil du vide mere, om hvad vi kan gøre for din forretning?

Dit navn (obligatorisk)

Din e-mail (obligatorisk)

Emne

Din meddelelse

Sign up to our newsletter

Service Drevet Supply Chain Planlægning

Med Service Drevet Supply Chain planlægning kan du udrette "mere med mindre arbejdskraft”. Det kan du gøre ved at skabe en højautomatiseret proces til at forstå kundernes adfærd. Det handler også om at forstå hvordan efterspørgselsprognoser ser ud og hvordan den optimale lagerstørrelse skal se for at sikre en garanteret tilgængelighed af produkter til lavest mulige omkostninger.

Har du spekuleret over, hvorfor der altid er produkter, som er udsolgt, mens der er for mange på lager af andre produkter trods dine mål for serviceniveau og tilgængelighed? Er du sikker på, at du opnår det rigtige serviceniveau i relation til den lagerinvestering der er foretaget? Det er her Optilon kan hjælpe med den rigtige løsning: En løsning der bygger på en service drevet tilgang til Supply Chain planlægning.

Service Drevet Supply Chain planlægning garanterer et vist serviceniveau for hvert produkt i sortimentet uafhængigt af, hvor svingende produktet er. Denne evne adskiller serviceoptimering fra traditionelt baseret lagerstyring baseret på ABC-klassificering. Den traditionnelle ABC klassificering tildeler ikke en gennemsnitlig tilgængelighed på tværs af en række produkter, men den behandler hvert produkt uafhængigt af hinanden.

I processen  er der fire trin: 1) efterspørgselsplanlægning, 2) lageroptimering, 3) genopfyldning og 4) samarbejde.

Efterspørgselsplanlægning

Service Drevet Supply Chain Planlægning starter med efterspørgselsplanlægning. Oprettelse af en statistisk prognose handler om at forstå, hvordan dine kunder og produkter opfører sig. For at undgå nogen form for sammenlægning af data, for ikke at miste synlighed, medtager vi historiske salgsoplysninger på ordreniveau for at forstå omfanget af ordrer, frekvensen af ordrer, og størrelsen af ordrer. Dette betegnes også som Demand Sensing, hvilket giver  en ægte indikation af volatilitet. I sammenhæng med andre typer af information som tilbud og endda købsmønstre får vi et godt overblik over ikke blot fremtidig efterspørgsel, men også hvilke aktiviteter, der kan drive mersalg, også kaldet handelsfremmende prognose. Optilons tilgang behøver kun én selvjusterende statistisk prognosemodel, som har vist sig at være meget effektiv i forbindelse med nøjagtighed..

I modsætning til traditionel efterspørgselsplanlægning fokuserer vi ikke kun på historisk prognosenøjagtighed men også på den fremtidige pålidelighed af prognosen. Denne oplysning er afgørende, når vi fortsætter til næste trin; lageroptimering.

Lageroptimering

Lageroptimering har betydning i takt med, at evnen til at tilbyde god kundeservice bliver mere vigtig. Desværre er det også blevet mere udfordrende fordi produktsortimentet vokser samt konkurrencen øge og efterspørgelsen på markederne svinger mere og mere. Styring af de nødvendige lagere i dette miljø er afgørende uden at binde for meget kapital. Vi mener, at lagerstyring baseret på klassisk ABC- klassificering ikke længere er tilstrækkeligt.

I stedet mener vi, at det er afgørende for at kunne give den rigtige kundeservice, at der er synlighed i forholdet mellem serviceniveau og nødvendig lagerinvestering, noget vi refererer til som Stock-to-Service kurven.

Stock to Service Kurven

I modsætning til klassisk lagerstyring, der starter med at bestemme det ønskede serviceniveau – som regel opnået som et kompromis mellem salg, Supply Chain og økonomiafdelingen – så giver serviceoptimering en ægte beslutningsstøtte i form af visibilitet og dermed et bedre grundlag for beslutningerne. Forskellige interessenter forstår hvilke lagerinvesteringer, der kræves, for hver stigning i serviceniveau på tværs af hele rækken af forskellige serviceniveauer og for alle kombinationer af vare placeringer. Dette er baseret på den fremtidige pålidelighed af prognosen frem for historisk prognosenøjagtighed. Dårlig fremtidig pålidelighed indebærer, at et produkt er vanskeligt at forudsige, hvilket kræver større sikkerhed i lagerbeholdningerne for at opretholde et højt serviceniveau. På den modsatte side indebærer god pålidelighed, at et produkt har mindre volatilitet, hvilket kræver lav sikkerhed i lagerbeholdningerne for at opretholde et højt serviceniveau. Med disse metoder har Optilon gjort sine kunder i stand til at opnå højere serviceniveau samtidig med reduktion af lagerbeholdning – hver dag hele året rundt.

Genopfyldning

At forstå kundeadfærd og at fastsætte de korrekte niveauer for sikkerhedslagerene er vigtigt. Men for at få fuld effekt kræver det, at du også optimerer genopfyldning på tværs af dit netværk fra leverandører til din slutkunde, hvor variabler såsom produktionsmængder, transportmængder og leveringstider tages i betragtning. Mens standard ERP-systemer dækker mange af disse områder, er disse systemer tilbøjelige til at ignorere volatiliteten hvilket erdet komplekse i denne sammenhæng. Variationer i leveringstider, midlertidige begrænsninger i transportkapacitet og tilgængelig forsyning har brug for mere sofistikeret optimering. Vi betegner dette som genopfyldningsoptimering.

Samarbejde

En væsentlig forudsætning for Service Drevet Supply Chain planlægning er, at tilvejebringe en høj grad af automatisering i de ovennævnte procestrin. I visse tilfælde kan eksternt input til processen dog skabe merværdi. Dette gælder især for indsamling af markedsinformation i brancher med mange tilbud.

Samarbejdet mellem partnere kan også blive nødvendig for at tilpasse forsyningskæden med for eksempel med dine leverandører. Et særligt tilfælde, hvor dette er værdifuldt er, når du administrerer beholdninger på vegne af dine kunder, eller når dine leverandører administrerer din beholdning, hvilket også kaldes sælgerstyret lager (VMI – Vendor Managed Inventory)

For at lære mere om Service Drevet Supply Chain Planlægning

Se Optilon videoen og lær mere om Service Drevet Supply Chain Planlægning.

Vil du vide mere om Service Drevet Supply Chain planlægning?

Kontakt gerne Lars Villads Krogh på +45 261 445 45 eller lars.krogh@optilon.dk.

Lars Vllads Krogh

Del